Poprzednim razem obiecałem napisać o rozwiązaniach technicznych jednak ważniejsza wydaje się bieżąca konserwacja kołowrotków i tym razem skupie się na tym aspekcie . Jak już wcześniej wspominałem kołowrotki maja dwóch głównych wrogów sól i piasek . Jak zadbać o nasz sprzęt aby służył bezawaryjnie wiele lat .
Przede wszystkim pozbywamy się piasku za pomocą pędzla , szczotki lub sprzężonego powietrza ale o tym wspominałem poprzednio , sprawę soli załatwiamy przez płukanie w słodkiej wodzie .
Elementy na które należy zwrócić szczególną uwagę zaznaczyłem na fotografii
1. Nakrętka szpuli
2. Podkładka ślizgowa szpuli
3. Oś główna
4. Rolka prowadząca
5. Gniazda mocowania korbki
6. Uchwyt korbki
Bardzo ważnym elementem kołowrotka jest rolka prowadząca żyłkę i to będzie temat przewodni , rolka przenosi ogromne obciążenia podczas zwijania zestawu , jej zła praca przyśpiesza niszczenie żyłki oraz plecionki , najczęściej widocznymi uszkodzeniami linek jest strzępienie , skręcanie i matowienie . Rolki mają różne rozwiązania jednak zasada działania dla wszystkich jest identyczna - maja się obracać bez zacięć i nadmiernego oporu . Gdy zaczynamy podejrzewać że coś się dzieje złego z naszą rolką wystarczy ją rozłożyć wyczyścić i przesmarować - czynność tę należy wykonać przynajmniej raz w roku !!! a przy częstych wizytach nad wodą nawet 2-3 razy w sezonie .
Czym smarować rolkę odpowiedz jest prosta jeżeli pod rolką jest łożysko (A) zakraplamy je olejem i wolną przestrzeń delikatnie wypełniamy smarem , o ile nasza rolka posadowiona jest na panewce z mosiądzu (B) lub tworzywa (C) wystarczy nałożyć smar .
Do bieżącej konserwacji rolek , osi i podstawy hamulca , można stosować smary i oleje dostępne w sklepach wędkarskich są sprzedawane w małych 3-5g tubkach , taka ilość spokojnie wystarczy na kilka lat .
Zaniedbania rolki prowadzą do nieodwracalnych uszkodzeń , zestawy naprawcze potrafią kosztować 60-80% wartości kołowrotka o ile są dostępne .
Połamania
Piotr Wieczorek
Hanys